Robert Erdelji / Karike društva
KARIKE DRUŠTVA
Umjetnost i tehnologija se ne isključuju, već se podupiru i prožimaju. Umjetnost je uvijek bila prisutna u tehnologiji, a tehnologija je uvijek bila potrebna da bi se umjetnost širila i da bi se doživjela na nove načine.
Nicholas Negroponte, osnivač MIT Media Laba
Samostalnom izložbom Karike društva, Robert Erdelji, jedan od najtalentiranijih kipara najmlađe generacije stasale na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti, predstavlja ambijentalnu seriju skulptura u kojima inovativnim stvaralačkim postupkom ukida granice između živog i neživog.
Naime, inicijalna ideja pri samom početku stvaranja djela nastaje voljom autora koji stvara početnu formu / konstrukciju, zatim znanjem fizike, kemije i suvremene tehnologije stvara mikro ambijent u kojem se potiče samostalan rast kristala koji skulpturi daju konačnu formu.
Otvaraju se pitanja da li je nastala skulptura zadivljujuće djelo prirode, te da li je danas potrebna prisutnost umjetnika da bi umjetničko djelo moglo nastati.
No, materijalna komponenta tek je početak metaforičkih dosega koji su sadržani u autorovu motivu. Tako autor kaže „Društveni lanci, snažno utegnuti i povezani oko našeg prošupljenog, izjedenog i koraljima nalik zaraslog duha koji pluta u oceanu mogućnosti, drže nas potopljenima na dnu. I dok figura gleda gore prema svjetlosti koja dopire kroz titravu površinu oceana, a druga promatrača/publiku, ostaje samo razmišljanje – kuda bi samo otplovili kada bi barem jedna karika popustila?“.
Autora zanimaju mogućnosti transformacije prostora, prema Henryju Mooreu “Skulptura je umjetnost koja se bavi prostorom, a ne samo površinom.” Tako se u prostoru skulpture uzdižu iz ispucale zemlje inspirirane presušenim jezerom umjetnikovog rodnog kraja, izranjajući iz mraka prema površini. Skulpture simboliziraju snagu i vitalnost, kao i sposobnost da se izroni iz teških uvjeta. Kristali bakra na površini skulptura oživljeni prelamanjem svjetlosnih efekata stvaraju neponovljiv doživljaj, uvlačeći posjetitelje u
materiju.
Predani rad mladog umjetnika iznjedrio je niz inovativnih metoda, materijala i procesa, a posjetiteljima je omogućeno pronicanje i uvid u sam proces nastajanja rada svjedočenjem nastajanja nove skulpture. Erdelji tako mijenja koncept skulpture i njena ograničenja, a senzibiliziranje stručne i šire javnosti za inovativne umjetničke prakse relevantne za hrvatsko recentno umjetničko stvaralaštvo obogaćuju kulturnu ponudu samim uključenjem širokog kruga posjetitelja i razvoja svijesti i edukacije publike.
Ida Blažičko, doc. dr. art.
ŽIVOTOPIS
Robert Erdelji, rođen je 3. lipnja 1998. u Vinkovcima. Srednju školu primijenjene umjetnosti i dizajna Osijek završava 2017. godine kada dobiva drugu nagradu Sveučilišta u Osijeku za najbolji rad maturanata. Iste godine upisuje studij Konzerviranje i restauriranje umjetnina na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Od skupnih izložbi sudjelovao je na: 4. hrvatskom međunarodnom triennalu autoportreta s radom „Rezolucija identiteta“, na 2. Samoborskom salonu s radom „Rođenje skulpture“, 2020. godine na Antisalonu u Zagrebu sa radom „Drowning artist“, 5. Hrvatskom međunarodnom triennalu autoportreta s radom „ljuštura“ 2021. Godine, te na Antisalonu 2022. godine s radom „Hotel parasite“. Godine 2018. izrađuje tri javna spomenika, prvim ravnateljima Osječkog Crvenog križa, položena u Orahovici. Akademske godine 2019./2020. dobitnik je rektorove nagrade Sveučilišta u Zagrebu za timski znanstveni i umjetnički rad „Novo lice starog sveca-rekonstrukcija barokne kamene skulpture sv. Mihaela“.