Izložba o izložbi: SOS za svece
Ovo je izložba o (jednoj neuobičajenoj) izložbi. Time je i ova izložba – neuobičajena. No, možda bi izložbe i trebale biti neuobičajene te predstavljati ono što je izvan okvira običnog, ustaljenog, očekivanog i – već viđenog.
Izložba koja je predstavljena ovom izložbom naslovljena je SOS za svece. Održana je u listopadu i studenom 2022. godine na neuobičajenome mjestu – izvan današnjih glavnih putova, na 460 metara nadmorske visine, na nenastanjenom prijevoju između dviju zagorskih planina Strahinjščice i Ivančice, u prilično zapuštenoj i javnosti gotovo nepoznatoj kapeli svetoga Jakoba na Očuri, lokalitetu čije ime zvuči čudno, a značenje mu nije do sada objašnjeno. Od najbližega većeg naselja, Radoboja, do kapele na uzvisini vodi uski zavojiti put, a oznaka baš i nema – tek pokoje raspelo usađeno kraj ponekog raskrižja i kameni zvonik koji u daljini proviruje ili izmiče u šumovitom krajoliku.
Izložbu je pohodilo oko pet stotina posjetitelja. Taj broj nadmašuje uobičajenu statistiku posjeta izložbama u većim gradskim središtima pa i metropoli.
Čemu sve to?
Od 2010. godine na Odsjeku za konzerviranje i restauriranje umjetnina Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu izvode se istraživački i konzervatorsko-restauratorski radovi na preostalom drvenom inventaru te kapele. Zašto preostalom? Jer je glavnina bogatoga baroknog inventara do sada nestala, a ono što je preostalo, desetljećima je bilo devastirano, raseljavano, zagubljeno pa i nijekano, dok kapela, stradala krajem Drugoga svjetskog rata, od tada prolazi dugotrajni i neizvjesni put preživljavanja na rubu opstanka.
No, od 2010. je godine do sada putem nastave, restauratorske prakse i diplomskih radova, pod voditeljstvom prof. Zvjezdane Jembrih, uz doc. Anu Božičević i izv. prof. Danka Šoureka, te uz suradnju s nadležnim konzervatorskim odjelima i Zagrebačkom nadbiskupijom, spašeno i istraženo trinaest skulptura i brojni dijelovi oltarne arhitekture ove kapele, čija vrijednost, kako su potvrdila i novija istraživanja, nadilazi lokalno značenje.
U okviru ovoga projekta u opustjelo svetište kapele postavljena je i kopija skulpture Bogorodica s Djetetom. Izvorna skulptura djelo je nepoznatog majstora s kraja 15. ili početka 16. stoljeća, a pedesetih ih godina 20. stoljeća zbog svoje iznimne vrijednosti spašena je iz kapele i pohranjena u Muzej za umjetnost i obrt u Zagrebu. Kopija je također rezultat dvaju diplomskih radova s ovoga odsjeka, a znak je povratka liturgijske funkcije i obnovljenoga života u kapelu sv. Jakoba i okolni krajolik.
Izložba u opustjeloj i dalekoj crkvi?
„Prostor ove kapele nije nimalo izložbeni, još manje muzejski. On je sakralan, zaseban, profinjen i nježan zbog svoje arhitekture, svoje simbioze gotike i baroka, zbog svoje svjetlosti, zbog taloga svojih značenja i poruka, ali on je i brutalan i gol zbog svojih devastacija, nedovršene obnove i zanemarenosti.“
Taj impuls i input prepoznali su autori koncepcije Sanja Bachrach Krištofić, Zvjezdana Jembrih, Ana Božičević i Danko Šourek, te autori vizualnog identiteta izložbe Sanja Bachrach Krištofić i Mario Krištofić, a realizaciji su u mnogim segmentima pomogli studentice i studenti OKIRU.
No, bez prepoznavanja i potpore, sudjelovanja u svim važnim trenucima od ideje do ostvarenja, ali i poslovične gostoljubivosti „na lokalnoj razini“ – Muzeja Radboa u Radoboju i ravnateljice Ivane Pospiš Hazulin, kao i Općine Radoboj i načelnika Anđelka Topolovca, te brojnih suradnika i ljudi dobre volje in situ – SOS za svece ne bi bio u punini ostvaren, a na ovoj sadašnjoj, zagrebačkoj izložbi ne bi bilo ovoga (neuobičajenog) zračenja i – značenja, koje smo nastojali prenijeti iz Očure povratno – u metropolu.
Izložba o izložbi prikazuje put kojim se ostvarivao i ostvario projekt SOS za svece kroz interdisciplinarna istraživanja, konzervatorsko-restauratorske radove u okviru nastave i diplomskih radova, pripremu i realizaciju i konačno – otvorenje izložbe in situ.
No, prije svega, ona predočava suradnju, njezinu dinamiku i raznovrsnost, slojevitost pa i zahtjevnost i odgovornost. Suradnju koju smo prepozna(va)li i ostvari(va)li, onu kojoj podučavamo studente i koju učimo od onih koji su je (na)učili prepoznajući i surađujući, a time – je dijeleći i množeći. Izložba o izložbi – osim što doslovno prikazuje SOS za svece, ujedno je i vizualizacija upravo toga suradničkoga dijeljenja i množenja.
Zvjezdana Jembrih
Izložba je ostvarena uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija i Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba.
Izložbu u galeriji Šira možete pogledati u radnom vremenu Galerije (pon-pet: 9-16 h, 18-20 h, subotom: 11-16 h) do 8.4.2023.
Pratite nas na stranicama i Instagram profilu galerije Šira :
https://www.facebook.com/GalerijaShira/
@galerijashira
Više o programu Pasionske baštine:
https://www.facebook.com/pasionska.bastina.zagreb
https://www.pasionska-bastina.hr/
Preuzmi deplijan izložbe: SOS za svece – Izložba o izložbi