Viktorija Križanović: “Field Recordings”
U Galeriji Šira u razdoblju 13.12.2018. – 05.01.2019. predstavljena je prva samostalna izložba mlade osječke umjetnice Viktorije Križanović.
Dobitnica rektorove nagrade Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku i Dekaničine nagrade Umjetničke akademije u Osijeku u Galeriji Šira predstavila je niz grafičkih listova, fotografija i audio snimku vokalne izvedbe prema grafičkoj notaciji kojima je prethodila site specific akcija.
Ova akcija, koja je rezultirala grafičkom edicijom Field recordings, uključivala je izvođenje grafičkih tehnika in situ na ravnici koja ostaje upisana u dvodimenzionalnu materiju pomoću fizikalno-kemijskih procesa.
Za koncept rada i umjetnički izričaj Viktorija Križanović crpi inspiraciju iz elementa neposredne okoline – slavonske ravnice – koja je okružuje i kojoj promišljajući daje glas, dok sebe stavlja u poziciju subjekta koji taj glas prenosi putem umjetničkog medija.
Prema riječima umjetnice: “Započinjem razgovor jednog kontinuiranog događanja između žive (priroda) i nežive (grafičkih ploča) stvari, što je rezultiralo otiscima koji bivaju ozvučeni – putem ljudskog glasa”.
IZ PREDGOVORA
Sve je počelo iz potrebe za neprerađenim, analognim zapisivanjem onoga što me geografski, vizualno, psihološki i auditivno okružuje. Izabirem motiv polja jer ono mojom okolinom dominira, na sve prethodno navedene načine. Tražila sam načine kako tom elementu žive prirode dati pravo izražavanja i pravo glasa, ozvučiti ga. Sebe postaviti kao subjekta koji glas prenosi putem umjetničkog medija. Pitam se je li ono ravna linija statičnosti? Ili u sebi krije mnoštvo mogućnosti i života?
Grafičkoj notaciji i vokalnoj izvedbi prethodila je gotovo site specific akcija alternativnog upisivanja prostora ravnice u površinu grafičke ploče. Kao produkt prve faze – akcije u siječnju 2017. nastaje grafička edicija “Field recordings“. Način izvedbe dopuštao je djelovanje mjesta i vremena, na tri načina. U suradnju s glazbenicom Ksenijom Pešić uslijedila je analiza upisanih vizualnih elemenata kao oznaka za realizaciju u zvuku. Složile smo se da će glazbena kompozicija biti minimalistička, repetitivna i bez teksta. Potom se vraćam grafičkim matricama, kako bih na temelju napisanog zvuka i vizualnog zapisa polja kreirala grafičku notaciju koja će postojati kao prijelazni medij te će u konačnici biti izvedena.
Tada nastaje grafička notacija – otisak “ Score for Three voices“. Upravo taj otisak u sebi nosi sustav koji povezuje zvuk sa sirovim stanjem polja. Posežem za matricama s početka procesa i režem ih u formate koji podsjećaju na tradicionalnu partituru te podsvjesno potiču gledatelja na čitanje vizualnog sadržaja s lijeva na desno. Kada je format ekstremno pravokutan sadržaji unutar istoga dobivaju vremensku dimenziju – potencirano je trajanje. Otisak sadržava 24 matrice, svaka matrica vrijedi za 2 takta – glazbena kompozicija ukupno ima 48 taktova. Linije predstavljaju tri glasa, a distance među njima intervale između tonova. Uz pomoć transparentnog notnog crtovlja tonovi se mogu identificirati. Nastaje jedinstveni uzorak koji ujedno označava zvuk triju vokala i zemlju.
Cijeli je koncept rada podređen posuđivanju glasa onomu koji glasa nema – postavljam si pitanje kakav glas polje želi imati? Univerzalan, nevidljivo razumljiv i monumentalan? Potaknuta prethodnim razmišljanjima izbacujem sastavnice ljudske specifičnosti – jezik i tekst. Priča je tako u mogućnosti izbjeći kulturološke barijere, a da pri tome govori o specifičnom mjestu. Audio zapis “Composition for Three voices“ reproducira vokalnu izvedbu grafičke notacije u kojoj su sudjelovale: Jasmina Krha – alt, Ksenija Pešić – mezzosopran i Viktorija Križanović – sopran.
Upisivanjem trodimenzionalnog mjesta u grafičku ploču zahvaćen je prostor negativa koji biva preveden u dvodimenzionalni sustav, zatim interpretacijom znaka nadilazi materiju i postaje nematerijalan u zvuku. Grafički medij tada postaje sredstvo koje omogućava prijenos informacija s jedne na drugu razinu poimanja svijeta. Motiv polja sadržava geografsku, kulturalnu i psihološku komponentu te kada biva ozvučen otvara vrlo aktualna pitanja o odnosu prema mjestu i vremenu u kojem živimo. Dodatno, bit će izložen rad u nastajanju koji se predstavlja kao ekstenzija i nastavak prethodnih interesa u kojem potvrđujem proširenu upotrebu medija umjetničke grafike. Ekoloških preokupacija, rad se bavi propitivanjem osnovnog ljudskog prava na čist zrak.
Za kraj ostavljam otvorenom raspravu na relaciji djelo – opažač. Kada posjetitelj biva suočen sa znakom i zvukom istovremeno, ostaje nekoliko pitanja perceptivnog karaktera. Može li određena vizualna struktura pobuditi osjetljivost za vremenska i prostorna usmjerenja zvuka? Za svojstva koja interdisciplinarno nepobuđena za većinu nikada ne bi postojala.
Viktorija Križanović
ŽIVOTOPIS
Viktorija Križanović rođena je u Slavonskom Brodu 1991. godine. Diplomirala je 2017. na Umjetničkoj akademiji u Osijeku, odsjek likovne umjetnosti. Dobitnica je Rektorove nagrade Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku 2013. te Dekaničine nagrade Umjetničke akademije u Osijeku 2015. godine. 2017. godine studijski je boravila na Akademiji umjetnosti i dizajna u Bratislavi pri studiju Slobodnog grafičkog izražavanja. Živi i radi u Osijeku.
Sudjelovala je na sljedećim recentnim skupnim izložbama: 2018.: 11. HT izložba nagrade za hrvatsku suvremenu umjetnost, MSU, Zagreb; A4 – 0 izdanje, Galerija Kortil, Rijeka; Jarčevac, Nádor Galéria Art&Med Kulturális Központ, Pećuh, Mađarska, 2017.: 3. međunarodno trijenale grafike, Cvijeta Zuzorić Art Pavilion, Beograd, Srbija; Međunarodno bijenale Sint-Niklaas, Stedelijke Musea, Sint-Niklaas, Belgija; A4 – 0 izdanje, Galerija umjetnina u Splitu
Kontakt: vikkrizanovic@gmail.com